28.10.12

Untitled thinks 4 - Rokok

Bola futsal Nike Rolinho warna hitam itu disepak-sepak, ditimbang-timbang, disepak dan  keluar dari gelanggang.

"Agak-agak lah sepak menceng sampai ke awan..."

"Haha biarlah."

Shah keluar dari gelanggang, bola yang tadi keluar dicapai...

4, 5 orang kawan Shah datang naik motosikal.

"Eh mii, awal kau datang? eh bdk asrama ada gak wok!"

"haha aku memang selalu 'awal'. sori lah sebab tadi aku ada hal kat rumah. Ni cousin aku, Amr Bin Ridwan. Silalah berkenal-kenalan ye."

"Ceh gaya macam aku tak kenal je Amr ni.. padahal dah 3 tahun kenal. kah kah kah." pecah ketawa Shah.

"So, Amr? bawa kasut tak? nak join kitorang main tak?"

"Bawa2..kasut kelopak jantung" Amr tersengih.

Ketawa mereka pecah.

Kasut Mercurial Safari dikeluarkan dari beg Amr.

"Gua dah lama syak! kasut kelopak jantung Amr memang superb gila!" Reza tersengih.

***

Usai futsal habis. Amr duduk bersila. Botol air Revive dicapai dan diteguk.
Shah menyapa Amr.

"Nak rokok satu?"

"Taknak lah, buat bala diri je"

"Bala kau kata? nikmat kod"

"Nikmat pekebendanya. Kau tau? jiran aku hisap rokok, last week dia masuk hospital?"

"Apasal dia masuk hospital?"

"Dia eksiden"

Ketawa Shah pecah.

"kau ni Amr, agak-agaklah nak buat lawak. Jauh beza kau tau rokok dengan eksiden tu."

"Jauh pekebendanya. Eksiden, boleh mati. Rokok, boleh mati. So conclusionnya, dua-dua boleh buat bala, dan... mati." panjang berjela Amr bagi hujah.

"Ajal maut tuhan yang tentukan bro.." Shah membantah.

"Memang lah. Tapi berdosa kod. Tu dah diibaratkan membunuh diri. Dan... mati." Amr menyambung.

"Ahaha tak semestinya boleh bawa mati. Kalau rasa nak jaga kesihatan, berhenti isap rokok pastu.. hidup lama. kan senang tu?" Shah tersengih.

"So.. yang kau bila nak stop rokok? dah 2 tahun aku tengok aku rokok" Amr pula yang tersengih.

Shah termenung...

No comments:

Post a Comment