17.11.12

Untitled Think 6 : Abi

"Terima Kasih ABI !!!"

Huh...

"Erk...Terima Kasih pakcik..."

Heh...

"Sama-sama" balas Encik Amir.

Syah keluar dari kereta nissan tu.

Terkejut beruk budak-budak dalam kereta tadi.

Boleh pulak Syah kata 'ABI' pada bapa Ridzuan. Mesti berkerut-kerut dahi ridzuan.

Abi ridzuan = Abi Syah ? mana mungkin ayah ridzuan = ayah syah.
Dah macam drama sinetron indonesia pulak !

***

"Apa ke gila aku cakap Abi kat ayah ridzuan! aduh malu aku.. hmm..."
Syah monolog dalam hati.

Tiba-tiba telefon bimbinya berdering. Lagu Can Atilla - 1453 Fetih keluar.
Dia melihat di screen telefonnya, 'RIDZUAN AMIR'.

"Oh My Allah. Apa aku nak jawab ni. Mesti dia tanya pasal perkara tadi..."

Telefon bimbitnya dicampak kekatil, dibiar, dibiar mati...
2...3...4 kali Telefon tu berdering..

Akhirnya Syah mengangkatnya.

---

"Assalamualaikum, helo" Syah memberi Salam. Terketar-ketar.

"Waalaikumussalam bro."
Ridzuan menjawab. Selamba.

"Iye? ada pe ye?"

"Takde pe.. saje call.. rindu..hihi"
terdengar gelak kecil di ganggang telefon.

"Huh? rindu?..." putus fius agaknya si ridzuan ni. Syah makin tak faham.

"Ha'a.. rindu gila gaban kat kau. Kau tak rindu aku ke?"

"Erh..rindu"
jawapan terpaksa.

"Ehm.. Syah, kau ada masalah ke? Cuba cite sikit kat aku" Ridzuan bertanya.

"Hmm...takda.." Fullstop terus. Syah menafikan.

"Kau jangan nak menafikan. Tadi, pasal abi tu..." Ridzuan mengungkit.

Syah mula terkesima, dah agak dah. Mesti diungkit. Perkara kecik kot.
"Oh. Sori lah, aku tak sengaja. Aku tergagap time tu. Marah ke?"

"Marah? Tak... bukan. Aku cuma terkesima time tu. Kau mesti ada masalah besar. Aku boleh tau. Kita dah kenal lama. Sejak dulu, makan bersama, main bersama, kencing bersama.. erkk..."
Ridzuan cuba buat lawak. Malangnya tak lawak.

"Aku..rindu.. abi aku..." syah beri jawapan.

Sunyi...
Krik..krik... macam bunyi cengkerik pun ada...

"Tabah syah.. sabar...tabah. Aku faham perasaan kau. Cuma.. doakan yg terbaik untuk abi kau disana. Allah lebih sayang dia. Semoga Arwah ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh" Ridzuan jawab. Kelihatan sebak keadaannya. Ridzuan mula ingat yang Syah anak yatim. Ridzuan mula ingat kemalangan yang menimpa Ayah syah. Kemalangan depan mata. Kemalangan depan mata dia dan mata syah. Tanpa diduga....

"Hmm... Terima Kasih..."

"Untuk apa..?"

"Doakan abi aku.."

"Oh sama-sama"


Syah berpaling ke arah luar.
Ke arah pemandangan kebun tebu.
Pandangan kosong.
Akhirnya ada juga kawan yg memahaminya.


***


Mengolah peristiwa 9 Tahun lalu.
Al Fatihah.

Abi....
:')

Pemboleh ubah yang dimalarkan : Makhluk.
Pemboleh ubah yang dimanipulasi : Masa.
Pemboleh ubah yang bergerak balas :Melihat samada manusia beriman atau tidak.
Conclusion : Semakin ingat manusia akan mati, Semakin beriman manusia kepada ilahi.

EH?!

No comments:

Post a Comment